sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Risteilyllä Uumajassa

Hiiohoi!

Tämä tyttö kävi eilen risteilyllä. Wasaline tarjosi vaasalaisille bloggaajille risteilyn, johon minä sain kunnian osallistua. Ja voi pojat, olihan meillä hauska päivä! Voiko muuta odottaakaan kun 13 naista lähtee risteilemään?

Laiva lähti kello 9:00 lauantaiaamuna Vaasan satamasta ja meidän piti olla noin tuntia ennen laivan lähtöä satamassa. Ihan hyvä niin, sillä viimeiset saapuivat pelipaikalla tosiaan vasta lähempänä yhdeksää. Tällä kertaa minä en ollut niitä matti myöhäisiä :D

Laivaan meidät vei risteilyemäntä, joka oli varannut käyttöömme koko matkan ajaksi yhden kokoushuoneen, jonne jätimme ylimääräiset tavarat. Ensimmäiseksi menimme koko porukka laivan etuosassa sijaitsevaan kahvilaan, jossa me kiireessä ilman aamiaista matkaan lähteneet söimme aamupalaa 8,50€ hintaan. Aivan kivasti oli valinnanvaraa aina puurosta leikkeleisiin. Kahvilasta olisi saanut myös erilaisia voileipiä tai makeita leivonnaisia, mutta tuo aamiainen sopi ehdottomasti parhaiten mun ruokavalioon.

Aamupalalla me bloggarit tutustuimme vähän toisiimme ja jutustelimme mukavia. Kun laiva oli puikkelehtinut saariston läpi, saimme vierailla komentosillalla kahdessa ryhmässä. Olipa jännä paikka! Nappuloita oli sellainen määrä, ettei taatusti kapteenikaan tiennyt, mitä niistä tapahtuu. Näkymätkin tuolta ruorin takaa olivat melkoiset. Harmillisesti sää oli sateinen ja siten näkyvyys aika surkea.

Menomatkalla ehdimme myös tutustua muuten laivaan ja sen palveluihin. Pikaisesti piipahdettiin istumaan baariin, joka oli ihan kiva ja tunnelmallinen. Elävää tanssimusiikkia soitti bändi, juuri niin kun laivalla kuuluukin. (Laivan) ahterissa oli juuri avattu kauppa, josta saattoi ostostella viiniä, olutta ja muita alkoholeja, Björn Borgin vaatteita, leluja, kosmetiikkaa ynnä muuta sellaista. Niin ja tietysti karkkia. Vaikka myymälässä on ihan verolliset hinnat, oli karkkivalikoima sitä laivamatkoilta tutuksi tullutta: Fazerin ananas-karkkeja, Fruit dropseja ja lakupiippuja. Ihanan perinteistä!

Myymälän vieressä oli ravintola, jossa tarjottiin Saaristolaispöytä-buffet. Herkullisia kylmiä alkuruokia kaloineen ja kasviksineen. Lämmintä ruokaa oli useita vaihtoehtoja ja jälkkäriksi kakkua, jäätelöä ja homejuustoja. Nams nams. Mä jouduin tosin skippaamaan lämpimän ruuan kokonaan kun aamupalasta oli niin vähän aikaa, ettei nälkä ollut tuossa kohtaa kovin suuri. Kun Saaristolaispöytä oli nautittu oli laiva jo Uumajassa ja saimme kiiruhtaa vessan kautta maihin ja bussille, joka vei matkustajat Uumajan keskustaan. Bussimatka maksettiin käteisellä ja hinta oli 10€.

Uumajassa oli nelisen tuntia tehokasta shoppailuaikaa ja takaisin Vaasaa kohti lähtiessä oli meitä 13 onnellista, nuutunutta ja vähän köyhtynyttäkin bloggaajaa. Meidän shoppailuista kirjoitan ihan oman postauksen ;-)

Takaisin satamaan vei sama bussi joka meidät Uumajan keskustaan toikin ja hinta oli taas sen 10€. Melko hintavaa, mutta toisaalta vaivatonta.

Laivassa me saimme maukkaan illallisen A'la carte -ravintolassa. Alkuun Toast Skagen Maalahden limpulla kuohuviinin kera. Pääruuaksi härän filepihviä, pippurikastiketta, perunagratiinia ja lämpimiä kasviksia sekä juomana punaviiniä. Jälkiruuaksi tarjottiin vielä mutakakkua jäätelön ja kermavaahdon kanssa. Mä onnistuin näidenkin ruokien kanssa olemaan fiksusti, enkä ahtanut mahaani täyteen. Alkupalan kanssa homma onnistui ihan luonnostaan, kun ekaa kertaa uskaltauduin maistelemaan toast skagenia - muahan ei niin nuo merenelävät houkuttele, enkä yleensä katkarapuja saati mätiä syö. Leipä oli kyllä tosi herkullinen ja olisin saattanut syödä kaiken jos olisin ollut sokkona side silmillä :D Pääruuan ja jälkiruuan kanssa himmailin tietoisesti ja jätin noin puolet annoksista syömättä ihan tämän dieetin takia.

Ruokalujen jälkeen siirryttiin "meidän" kokoushuoneeseen ja eräs ryhmän jäsen piti meille mielenkiintoisen esittelyn Enjo-merkkisistä tuotteista, joita myydään kotikutsuilla. Vaasan satamassa laiva oli illalla kello 23:00.

Meillä oli ihan sikakiva reissu. Kovasti saatiin nauraa ja aika kului joutuisasti. Jopa vähän liiankin vauhdilla. Takaisintulomatkalla olis ollu ihan hauskaa istua vähän baarissakin, mutta siihen ei sitten jäänyt aikaa :D Ja ehkä hyvä niin.

Kiitos Wasaline ja ihanat naiset matkaseurasta! ♥

Jos mietit, mitä kesällä vois tehdä, niin lähde ihmeessä käymään Uumajassa. Suosittelen! Kaupunki tarjosi paljon enemmän ostosmahdollisuuksia kuin Vaasa. Ja laivakin oli positiivinen yllätys. Ihan siisti ja viihtyisä. Palveluita oli hyvin ja esimerkiksi ruuan suhteen oli tosi kivasti valinnanvaraa kahvilan lihapullista Saaristolaispöytään ja A'la carteen. Mikään superhyper viihdekeskus se ei tosin ole. Turha odottaa Madonnaa esiintymään ja michelintason tarjoiluja. Mutta se tarjoaa oivat puitteet viihtymiselle, mikäli olet hankkinut hyvää matkaseuraa ja olet liikkeellä hyvällä fiiliksellä. Lapsiperheiden iloksi on leikkihuone uudistumassa ja kesän ajan lapsia varten on laivalla ihan oma henkilökin. Saaristolaispöydässä oli lapset otettu kivasti huomioon ihan omalla valikoimalla ja ravintoloista löytyi asiaakuuluvasti syöttötuolit.

Päiväristeilyn hinta on 39€ henkilöltä, 6-17 -vuotiaalta 20€ ja pienimmät lapset ilmaiseksi - ei paha. Lisäksi kesäksi on tulossa huippuedullisia hotellipaketteja, jotka tulevat myyntiin näinä päivinä. Seuraa uutisia Wasalinen facebook-sivuilta. Wasalinen kotisivuille pääset klikkaamalla tästä.
[Share to Pinterest]

1. ..ja meillä kaikilla oli niin mukavaa :) Kiva reissu. Koskahan jaksais purkaa ostoskassinsa.

1. Pitkästä päivästä huolimatta sain kyllä tervetulleen enerergiatankkauksen :) Vieläkin naurattaa. Olipa kiva tutustua Anna! Toivottavasti nähdään taas pian :)

2. Ihania kuvia..joku hämärä zoomaajakin päässy mukaan :D Oon kyllä onnellinen, että oon teihin kaikkiin ihaniin saanut tutustua! Seuraavaa kertaa odotellessa!

1. Ja noita hämäriä zoomaajiahan riitti! :D :D Mitäköhän ne muut matkustajat meistä kelas? Ja kuin myös, teihin on ollu mahvava tutustua! :)